Ons team

ONS TEAM

Serge

Partner

Serge Lubbe

Als je mensen niet interessant vindt, mis je een groot deel van waarom het leuk is om te leven. Dat maakt ons werkveld, het speelveld van de veranderende samenleving, per definitie interessant. Dat kan je ‘sociaal maatschappelijke betrokkenheid’ noemen, maar dat vind ik een nare term. Alsof het een strategie is terwijl het een intrinsieke motivatie is van dingen waarover ik mij kwaad maak. Van daaruit zoek ik bewust de scherpe randjes op.

 

Dat reactionaire heb ik van mijn grootouders. Zij waren Indisch en vochten voor hun rechten. Hoewel ik er als tiener soms vreemd van stond te kijken, heeft hun opvoeding dit meegegeven. In het begin van een opdracht komt dit vertrouwde gevoel altijd naar boven. Doordat de ambitie in dit stadium nog niet door kaders is begrensd, ligt hier de hoop. In deze fase geniet ik van tegenstellingen omdat die laten zien waarover een opdracht daadwerkelijk gaat. Uit iedere samenleving probeer ik dit te halen.

 

Tegelijkertijd is er altijd een niveau waarbij we het eens zijn. Het is de uitdaging om dit tijdens het traject in de gaten te houden zodat het doel de individuele belangen overstijgt. Eigenlijk ben ik een super voorbeeld van het Nederlandse poldermodel. Met een kleine rol, zo nu en dan het verschil maken, is het mooiste wat er is.

DSC_0636-web2

Partner

Jurn Quadt

Communicatie is geen afgebakend vakgebied dat alleen om het verkopen van een verhaal gaat. Het is emotie, zowel voor de opdrachtgever als voor degene die het moet begrijpen, maar ook voor mij. Mijn eerste idee is een vonkje, waarvan ik heb geleerd hierop te vertrouwen. Vervolgens duik ik de inhoud in om een project te doorgronden. Waarvan ligt de opdrachtgever wakker? Alleen als we dat weten, kunnen wij met een oplossing komen.

 

Continu heb ik de mensen, die met de plannen te maken krijgen, in mijn achterhoofd. Het beleid is er voor hen. Overheden kunnen soms over mensen denken terwijl wij ervoor zorgen dat het om hen gaat. Dat kan niet los staan van wie ik ben en wat ons bureau is. Wij bewegen door de stad, zetten zelf maatschappelijke projecten op en houden diversiteit in ons werk door ons te richten op de verschillende aspecten van de samenleving. Zo blijven we dichtbij de doelgroep en weten wij hoe deze te bereiken.

 

Die feeling met de stad is voor ons essentieel. Perron14 zal nooit hoog en ver weg in een kantoorgebouw zitten. We staan middenin de maatschappij en brengen beleid naar de menselijk maat. Dat is geen vertaling van wat de overheid wil, maar een verbinding met waaraan mensen behoefte hebben. Die twee brengen wij samen.

DSC_0602

Partner

Caspar van Ette

Twee uur zat ik in het Tate Modern in Londen voor het schilderij van Rothko. Niet zozeer voor het kunstwerk zelf, maar om te ontdekken waarom mensen ernaar kijken. Wat communiceert dat ding waardoor zij zo geboeid zijn? Sommige bezoekers bleven staren. Het fascineerde mij. Op die museumbank besloot ik om kunstgeschiedenis te gaan studeren en daarachter te komen.

 

Dat onderzoekende heb ik altijd gehad. Geef mij een puzzeldoos en ik ga ermee aan de slag. Ik wil complexe vraagstukken oplossen door uit te vinden wat hun context is. Door de vraag te achterhalen, die aan een project ten grondslag ligt, kunnen wij chaos ordenen en ervoor zorgen dat de doelgroep betrokken raakt. Uit de kunstwereld ben ik deze werkwijze gewend, maar in de communicatiewereld is dit lang niet altijd standaard en kan het verkeerd worden opgevat.

 

Ik kan mij voorstellen dat het schrikken is als een buitenstaander jouw bedrijf tegen het licht houdt en niet loslaat totdat er een kern is gedistilleerd. Dat schuurt. Niet soms, maar altijd. Het maakt je kwetsbaar. Maar alleen zo kan een project slagen. Ieder detail is namelijk belangrijk. Dat doorzeuren is ook eigenbelang. Ik word er blij van als de puzzel is opgelost.

Teksten: Dore van Duivenbode

Fotografie: German Villafane

ONZE OPDRACHTGEVERS