Binnen de participatie samenleving hebben burgers een pro-actieve en overheden een faciliterende rol. Daarnaast kan zorg in de toekomst niet meer worden bekostigd met overheidsgelden. Vanwege deze problematiek vroeg de gemeente Den Haag Perron14 haar inwoners te activeren om zelf zorg (met grote impact) in hun buurt te gaan organiseren.
Samen met Friends for Brands ontwikkelden wij het concept ‘Doe ’t zelf, Doe ’t samen’. Met de bouwmarkt als analogie voor de gewenste maatschappelijke situatie; waar mensen steeds meer zaken zelf oppakken en sneller, goedkoper, persoonlijker creëren. Niet omdat zij moeten, maar omdat zij dat zelf willen.
De kern van de communicatie die Perron14 verzorgt, komt vanuit mensen die de handschoen al hebben opgepakt. Zij overtuigen met behulp van film, fotografie, artikelen, bijeenkomsten, et cetera mede-Hagenaars om ook in actie te komen. Daarnaast ontwikkelt Perron14 tools en toolboxen waarmee zowel ambtenaren als burgers het proces van idee naar georganiseerde zorg doorlopen.
Opdrachtgevers
Gemeente Den Haag