Communicatie is geen afgebakend vakgebied dat alleen om het verkopen van een verhaal gaat. Het is emotie, zowel voor de opdrachtgever als voor degene die het moet begrijpen, maar ook voor mij. Mijn eerste idee is een vonkje, waarvan ik heb geleerd hierop te vertrouwen. Vervolgens duik ik de inhoud in om een project te doorgronden. Waarvan ligt de opdrachtgever wakker? Alleen als we dat weten, kunnen wij met een oplossing komen.
Continu heb ik de mensen, die met de plannen te maken krijgen, in mijn achterhoofd. Het beleid is er voor hen. Overheden kunnen soms over mensen denken terwijl wij ervoor zorgen dat het om hen gaat. Dat kan niet los staan van wie ik ben en wat ons bureau is. Wij bewegen door de stad, zetten zelf maatschappelijke projecten op en houden diversiteit in ons werk door ons te richten op de verschillende aspecten van de samenleving. Zo blijven we dichtbij de doelgroep en weten wij hoe deze te bereiken.
Die feeling met de stad is voor ons essentieel. Perron14 zal nooit hoog en ver weg in een kantoorgebouw zitten. We staan middenin de maatschappij en brengen beleid naar de menselijk maat. Dat is geen vertaling van wat de overheid wil, maar een verbinding met waaraan mensen behoefte hebben. Die twee brengen wij samen.
Tekst: Dore van Duivenbode